laadpaal elektrische wagen
Laadpaal en autobanden voor elektrische wagens
5 september 2018
allseasonbandentest 2018
Winnaars ANWB Allseasonbandentest 2018: Continental en Goodyear
25 september 2018

De geschiedenis van de Wegenwacht praatpaal

wegenwacht praatpaal

wegenwacht praatpaalDe iconische gele Wegenwacht praatpalen langs de Nederlandse wegen zijn met pensioen. Na bijna 60 jaar trouwe dienst is de verbinding verbroken, maar nog steeds heeft het een enorme aantrekkingskracht, onder meer bij onze lezers. Daarom wijst Premio Den Haag u deze week op ‘het verhaal van ‘de reddingsboei voor automobilisten’, opgetekend door de ANWB.

Er valt behoorlijk wat te vertellen over de Wegenwacht praatpaal. Alleen al over het uiterlijk is veel te doen. De gele reddingsboei zoals de jongeren onder ons kennen, die met de flaporen en de bijnaam ‘het Konijn’, ziet er totaal anders uit dan de wegenwacht praatpalen met bijnamen als ‘de Kletkop’ en de Duitse paal. En wist u dat Philips de praatpaal met één drukknop heeft ontwikkeld?

De eerste reddingsboei voor automobilisten werd in 1970 door Rijkswaterstaat langs de A28 geplaatst. Elke twee kilometer werd er eentje geplaatst. Bij pech hoefde de pechvogel dan hooguit één kilometer te lopen, ongeacht welke kant hij uitliep.

Begin jaren negentig maakten jaarlijks 150.000 mensen gebruik van de wegenwacht praatpaal. Eind jaren negentig telde Nederland ongeveer 3.500 praatpalen.

Door de opkomst van de mobiele telefoon zijn de gele palen overbodig geworden. Een aantal palen zijn naar musea en verzamelaars gegaan als collectors item, maar het merendeel van de praatpalen krijgt een tweede leven als laadpaal.

Meer weten over de praatpaal?

De ANWB heeft een speciale webpagina over de geschiedenis van de Wegenwacht praatpaal aangemaakt over de evolutie en de toekomst van de praatpalen met een aantal leuke feitjes. U leest het op www.anwb.nl/praatpaal.